چگونگی ترکیب رزین و هاردنر

این روزها انواع زیورآلات رزینی، زیر لیوانی ها، میزها و دیگر لوازم رزینی به ترند تبدیل شده اند و طرفداران بسیار زیادی دارند.
اغلب فروشگاه های اینترنتی لوازم رزینی خاص و زیبایی به فروش می رسانند و همه روزه ویدیوهای فراوانی در مورد چگونگی ترکیب هاردنر و رزین و ساخت وسایل گوناگون با رزین در شبکه های مجازی منتشر می شود.
به همین دلیل کمتر کسی است که با محصولات رزینی ناآشنا باشد.

 

رزین چیست؟

رزین ماده ای غلیظ، شفاف و چسبناک است که شباهت بسیاری به عسل دارد.
این ماده با آب ترکیب نمی شود و به خودی خود در مجاورت هوا خشک نمی گردد. برای خشک و سخت شدن رزین از ماده ای به نام هاردنر استفاده می شود.
با ترکیب آن و هاردنر می توان لوازم بسیار متنوع و بسیار زیبایی مانند گوشواره، گردنبند، حوض ماهی عید، زیر لیوانی، تخته سرو غذا، ظرف شکلات و…. ساخت.

درصد ترکیب رزین و هاردنر

اگرچه رزین بسیار چسبناک است، برای خشک و سخت شدن به ماده ای به نام هاردنر نیاز دارد که معمولا به همراه خود رزین به فروش می رسد.
هاردنر باید به مقدار تعیین شده در دستور العمل کارخانه تولید کننده، به رزین افزوده شود و به خوبی با آن ترکیب شود. از این لحظه، رزین شروع به سخت شدن می کند. پس باید فورا آن را در قالب مورد نظر بریزید.

با اندکی جستجو در سایت های مختلف به دستور العمل های تقریبا یکسانی برای ترکیب رزین و هاردنر خواهید رسید.
در تمامی این دستورات بر دقت اندازه گیری درصد ترکیب مواد و سختی کار با آن ها تاکید شده است.
اما به عنوان کسی که خود از رزین استفاده کرده، باید بگویم که اگرچه کار با رزین از برخی جهات بسیار دشوار است
و به مهارت بالایی نیاز دارد، برای ترکیب آن با هاردنر نیازی به ترازوی دقیق نخواهید داشت و می توانید از ظرف های مدرج نیز استفاده کنید.
مثلا اگر در دستور کار رزین نسبت دو به یک نوشته شده، به این معنا است که باید دو واحد رزین (دو پیمانه، دو گرم، دو میلی لیتر و…) رزین را با یک واحد هاردنر ترکیب کنید و آن را با حوصله، حدود 3 تا 5 دقیقه بهم بزنید.

ریزه کاری های استفاده از رزین

  • هیچگاه رزین و هاردنر را بدون دستور ترکیب کارخانه تولید کننده آن ها خریداری نکنید. میزان ترکیب رزین های تولید شده توسط کارخانه های مختلف، متفاوت است. ممکن است ترکیب دو واحد رزین و یک واحد هاردنر برای تولیدات یک کارخانه عالی باشد، اما رزین کارخانه دیگر، برای سخت شدن به مقدار مساوی هاردنر نیاز داشته باشد. توضیح دقیق نسبت ها در دستور کار درج شده است.
  • برای آنکه در رزین حباب های کمتری تشکیل شود، در هنگام ترکیب رزین و هاردنر از یک همزن چوبی، مانند چوب بستنی استفاده کنید.
  • پس از ریختن رزین در قابل مورد نظر، برای از بین بردن حباب های باقیمانده، فندک روشنی را روی سطح کار حرکت دهید.
  • رزین بسیار چسبنده است و لازم است حین کار با آن از دستکش استفاده کنید و روی میزکار خود چند روزنامه یا پارچه پهن کنید. با این وجود اگر دستتان یا وسیله ای به ترکیب رزین آغشته شد، می توانید آن را پیش از سخت شدن، با استون یا حتی پدهای لاک پاک کن، کاملا تمیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.